Sunday, October 7, 2012

Doa / Amalan Mengelakkan Harta Anda Dari Kecurian dan Perlindungan Diri Dari Menjadi Mangsa Kejahatan...

Assalamualaikum w.b.t


Sekarang ini di mana-mana kecoh kejadian pecah rumah, ragut, kes curi kenderaan dan macam-macam lagi kes jenayah jalanan yang menyebabkan kita rasa takut untuk membiarkan isteri serta anak-anak kita berjalan seorang diri walaupun di kawasan orang ramai seperti di hsopping komplex. Meletakkan harta di kawasan sendiri juga bukan menjadi satu jaminan bahawa ia akan selamat walaupun telah di pasang sistem penggera keselamatan canggih bernilai ribuan ringgit.

Seringkali kita lupa bahawa Allah lah yang Maha Berkuasa dan Allah Maha Pelindung (Al-Muhaymin) dan seringkali meminta perlindungan daripada selain Allah. Sebarang usaha fizikal untuk menyimpan harta hatta di bilik kebal yang di kawal ketat sekalipun tidak akan mampu menandingi perlindungan yang diberikan oleh Allah S.W.T. Oleh yang demikian, selain usaha, ikhtiar dan meminta perlindungan dari Allah juga amat penting sebagai seorang Islam.

Kita tidak mampu menghalang pencuri daripada mencuri harta kita, tetapi kita mampu untuk berdoa supaya hati pencuri tersebut dilembutkan dan tidak mencuri harta kita melalui doa dan beberapa amalan pilihan berikut:-


1. MEMAGAR ATAU PENDINDING RUMAH SECARA BATIN - (Amalan Tok Bahaman)

Kaedah berikut dilakukan untuk mendinding rumah dan kawasannya juga tempat-tempat lain.

Untuk memagar rumah, mulakan dari bahagian kanan rumah. Mula-mula pacakkan teras kayu asam jawa disatu penjuru rumah (sebelah kanan) pijak/ketuk hingga tenggelam paras bumi. Pijak teras kayu tadi sambil mengadap ke penjuru lain yang dan ungkapkan:

"Ini tembok Nabi Sulaiman
Dalamnya laut luarnya kota
Kalau kamu pecah kota ini
Kamu akan berenang dalam laut"

Tiup menghala penjuru yang hendak dituju. Kemudian bacalah bimillah, al-Fathihah dan surah Yasin dari awal hingga ayat ke 9.






Kemudian berjalan menuju ke arah penjuru lagi satu dan ulang langkah dari awal sehingga kembali ke penjuru yang mula-mula. Air Yasin di renjiskan disepanjang jalan ke penjuru yang dituju.

Sekiranya terdapat penceroboh yang berniat buruk memasukki kawasan yang telah dipagar ini, nescaya ia akan rasakan bagai berada di tengah-tengah lautan yang luas, terkapai-kapai berenang unutk menyelamatkan dari lemas.


2. DOA MENGELAKKAN BENCANA RUMAH

Hendaklah diamalkan sebanyak 7 kali setiap kali selepas solat fardhu atau sekurang-kurangnya 3 kali selama 7 hari berturut-turut.

Selesai amalan diatas hendaklah dibacakan di empat penjuru luar rumah sebanyak 7 kali setiap penjuru dan mengadap kiblat. Bagi rumah flat, baca dalam rumah ditiap-tiap penjuru. InsyaAllah dipelihara-Nya.

Ayat ini jika diamalkan selalu dapat mengelakkan bencana, gangguan sihir yang dihantar ke rumah dan mengelak dari niat jahat perompak.


(Surah Yasiin: Ayat 8 dan 9)


3. BERDOA DAN BERTAWAKKAL KEPADA ALLAH

Dibaca sewaktu hendak keluar dari rumah selepas membaca doa keluar rumah.

Doa ini boleh juga di baca jika tertinggal barangan berharga di rumah atau di dalam kereta tetapi mendapati agak sulit untuk kembali ke tempat tersebut secepatnya kerana mahu bersolat, jauh bekerja atau sebagainya.

"اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ أَنْ أَضِلَّ، أَوْ أُضَلَّ، أَوْ أَزِلَّ، أَوْ أُزَلَّ، أَوْ أَظْلِمَ، أَوْ أُظْلَمَ، أَوْ أَجْهَلَ، أَوْ يُجْهَلَ عَلَيَّ"

“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu, jangan sampai aku sesat atau disesatkan (syaitan atau orang yang berwatak syaitan), berbuat kesalahan atau disalahi, menganiaya atau dianiaya (orang), dan berbuat bodoh atau dibodohi”.


4. DOA UNTUK MENDAPAT PENJAGAAN ALLAH PADA DIRI, AGAMA, KELUARGA, DAN HARTA BENDA: 

(Amalan Rasulullah pagi dan petang)

اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْعَافِيَةَ فِى الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْعَفْوَ وَالْعَافِيَةَ فِى دِينِى وَدُنْيَاىَ وَأَهْلِى وَمَالِى اللَّهُمَّ اسْتُرْ عَوْرَاتِى وَآمِنْ رَوْعَاتِى اللَّهُمَّ احْفَظْنِى مِنْ بَيْنِ يَدَىَّ وَمِنْ خَلْفِى وَعَنْ يَمِينِى وَعَنْ شِمَالِى وَمِنْ فَوْقِى وَأَعُوذُ بِعَظَمَتِكَ أَنْ أُغْتَالَ مِنْ تَحْتِى

Maksudnya: Ya Allah, Sesungguhnya aku memohon keselamatan di dunia dan akhirat. Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kekemaafan dan keselamatan dalam agamaku, duniaku, keluargaku, dan harta bendaku. Ya Allah, tutuplah keaibanku, dan tenangkanlah rasa ketakutanku. Ya Allah, jagalah aku dari sudut hadapanku, dari sudut belakangku, sebelah kananku, sebelah kiriku, dan dari sebelah atasku. Dan aku meminta perlindungan dengan keagonganMu daripada aku terpedaya dari arah bawahku (yakni: dari tertimbus dalam bumi).


5. DOA YANG DIAJARKAN RASULULLAH UNTUK TERHINDAR DARI KEMUDHARATAN DISEPANJANG HARI TERSEBUT.

dibaca 3 kali pagi dan 3 kali petang.




6. DOA KESELAMATAN DIJAUHKAN DARI PEROMPAK

Baca doa ini selalu selepas solat mohon dijauhkan dari sebarang musibah seperti perompak dan sebarang perkara buruk berlaku pada ahli keluarga.


(Surah Al Mukminun: Ayat 28)


7. AYAT PAKU BUMI (Amalan Tok Janggut).



Dibaca semasa mengunci pintu rumah atau dibaca kepada harta benda dan lain-lain yang dirasai berharga, Insya ALLAH akan menyebabkan orang lain tidak berkeinginan mengambilnya tanpa hak dan izin. Pastikan semasa menyebut Muhammad, gantung lidah ke lelangit.

Sesuai juga di baca semasa mengunci kenderaan atau meninggalkan sebentar barangan berharga di dalam kenderaan kerana ingin menunaikan Solat, makan, mesyuarat atau sebagainya (perkara yang baik)... 




Sekian.

~MM~

1 comment:

  1. Assalamualaikum tuan yang empunya blog, mohon halalkan ilmu yang saya ambil ini untuk beramal semoga tiada lagi musibah yang menimpa saya dan keluarga saya. Halalkan saya dan izinkan saya. Terima Kasih. Semoga Allah membalas jasa baik Tuan dengan perkongsian ilmu ini.

    ReplyDelete